Ansökan om stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten och till slutna sällskap
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan om stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten och till slutna sällskap enligt 8 kap. 2 § alkohollagen
Den typ av serveringstillstånd som är aktuell för restauranger kallas stadigvarande tillstånd. Ett stadigvarande tillstånd är ett tillstånd som gäller så länge verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering. Om din restaurang byter ägare ska du söka ett nytt tillstånd.
Tänk på att ha handlingar redo för att bifogas, nedan handlingar ska skickas med:
-
Ritning med markerad serveringsyta (inkl. eventuell uteservering)
-
Hyresavtal för lokalen
-
Köpeavtal
-
Registreringsbevis från Bolagsverket
-
Beslut om registrering av livsmedelanläggning
-
Verksamhetsbeskrivning
-
Finansieringsplan med samtliga underlag (ex. lånehandlingar)
-
Aktiebok eller bolagsstämmoprotokoll
-
Meny inkluderat förrätter, huvudrätter, efterrätter samt drycker
-
Anmälan om serveringsansvarig personal
-
Vid godkänt kunskapsprov i alkohollagen bifoga intyg
-
Ev. tillståndsbevis enligt ordningslagen för uteservering
För mer information om taxa för tillståndsprövning och tillsyn enligt alkohollagen lär mer här.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Har du klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du kan vända dig till Växjö kommuns dataskyddsombud genom att ringa 0470-410 00 eller skicka e-post till info@vaxjo.se
Om du är missnöjd med vår hantering av dina personuppgifter kan du klaga hos tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten. Kontaktuppgifter hittar du på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida imy.se.
Hos Integritetsskyddsmyndigheten hittar du även mer information om bland annat dataskyddsförordningen och dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
Växjö kommun, Miljö- och byggnämnden
info@vaxjo.se
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Kontaktcenter
info@vaxjo.se
0470 - 410 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Är du behörig firmatecknare?
- Allmänna uppgifter
- Uppgifter om serveringsställe
- Ansökan avser
- Serveringens omfattning
- Serveringstider
- Övrigt
- Bilagor
- Information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in