Anmälan återvinning av avfall för anläggningsändamål

LÄS MER

Anmälan om återvinning av avfall för anläggningsändamål:

Att återvinna avfall för anläggningsändamål kan bidra till att nå en långsiktig hållbar utveckling.

I god tid innan du påbörjar arbetena måste du ta reda på om det finns risk för föroreningar i de massor som ska användas. Du måste också göra en bedömning om omgivningen kan påverkas negativt. Det kan t.ex. finnas skyddsvärda vattendrag och känsliga arter i området att ta hänsyn till.

Avfallet som är tänkt att användas för att bygga anläggningen får inte medföra oacceptabel påverkan på platsen där anläggningen ska byggas. Därför kan det krävas en anmälan till miljö- och byggnadsförvaltningen eller en ansökan om tillstånd till Länsstyrelsen, enligt 29 kap. Miljöprövningsförordningen, innan arbetet påbörjas. Anmälan till miljö- och byggnadsförvaltningen görs om risken för förorening är liten (s.k. ringa föroreningsrisk).

Tänk på att

  • Det måste finnas ett tydligt syfte med återvinningen.
  • Avfallet ska ersätta ett traditionellt anläggningsmaterial.
  • Arbetet ska göras på ett sätt så att föroreningarna inte ökar på den nya platsen eller att det ser skräpigt ut.

Om syftet med att lägga upp avfallet är att bli av med det, kan det i stället vara fråga om deponering och för detta krävs särskilt tillstånd.

Frågor om e-tjänsten

Miljö- och byggnadsförvaltningen
mbn@uppvidinge.se
0474-470 00 (växel)

Personuppgiftsansvarig

Miljö- och byggnadsnämnden
mbn@uppvidinge.se