Ansökan om plats i grundskola
Den här tjänsten kräver inloggningE-tjänsten är till för dig som vill
- Ansöka om plats på grundskola (F-9) i Uppvidinge kommun som nyinflyttad
- Ansöka om byte av grundskola (F-9) inom Uppvidinge kommun
- Vårdnadshavare har BankID. Har barnet två vårdnadshavare måste båda ha BankID. Annars måste ansökan göras på pappersblankett som finns här
Är du nyinflyttad eller håller på att flytta till Uppvidinge kommun?
Vid inflyttning till Uppvidinge kommun ansöker du om plats i vår grundskola för ditt barn via denna e-tjänst. Skolan återkommer med besked om ditt barn kan börja på den sökta skolan. Du kan också ansöka om att byta skola när som helst under året. Om du har frågor om en skola och dess verksamhet vänder du dig till ansvarig rektor.
Ansökan via e-tjänst
Vi rekommenderar att du använder våra e-tjänster. Skulle du av någon anledning inte kunna det kan du ladda hem och fylla i pappersblanketten som finns här.
Skyddad identitet
Om någon i din familj har skyddad identitet ska pappersblanketten användas. Fullt ifylld blankett skickas till adressen som står längst ned på blanketten. Du hittar blanketten här.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- tills dess det anses inaktuellt
Läs mer om behandling av personuppgifter på Uppvidinge kommuns webbplats.
När du skickat in ditt ärende så överför vi detta automatiskt till vårt interna ärendehanteringssystem. Så snart som vi registrerat det där så kan du följa status på ärendet på Mina Sidor och du kan närsomhelst ladda ner innehållet. Efter avslutat ärende så kommer det finnas kvar ytterligare 3 månader på Mina Sidor och du kan ladda ner innehållet eller själv välja att ta bort ärendet.
3 månader efter att ärendet avslutats så gallras det automatiskt bort från Mina Sidor och finns då enbart sparat i vårt interna ärendehanteringssystem och arkiv.
Alla handlingar som är inkomna till Uppvidinge kommun, eller upprättade, och som förvaras hos myndigheten, är som huvudregel offentliga och kan begäras ut.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud genom att ringa 0474-47000.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål. Du kan även läsa mer här under fliken Dataskyddsförordningen (GDPR).
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
bun@uppvidinge.se
Barn- och utbildningsförvaltningen
bun@uppvidinge.se
0474-470 00 (växel)